...::کلاشینـکـف دیـجیتال::...
نیش کلاش از بهر کین نیست، اقتضای طبیعتش اینجوریه!
صفحات وبلاگ
کلمات کلیدی مطالب
آرشیو وبلاگ
نویسنده: بهمن هدایتی - دوشنبه ٥ تیر ۱۳۸٥

جعفری در گفت و گو با خبرنگار سیاسی "مهر" (يعنی همون من!)در پاسخ به سئوالی درباره حوزه تحت مسئولیت خود اظهار داشت: وظیفه ما این است که موضوع امنیت داخلی را از نگاه امنیت ملی پیگیری و رصد  کنیم، یعنی  آن چیزی را که بر امنیت ملی تاثیر گذار است.

وی افزود: ممکن است یک اتفاق در گوشه ای از کشور رخ دهد اما از نظر امنیت داخلی تاثیری بر امنیت ملی نگذارد، در این موارد دستگاههای مربوطه کار خودشان را پیگیری می کنند ولی ما به آن بخش از حوادث که بر امنیت ملی تاثر می گذارد، کار می کنیم.

وی تاکید کرد: کار معاونت امنیت داخل شورای عالی امنیت ملی  اجرایی نیست، اینجا با استفاده از دستگاههای موجود سیاست تعیین می کنیم، نظارت می کنیم و پیگیری می کنیم، یعنی حوزه موضوعات متنوع است.

خبرنگار "مهر" از معاون امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی  پرسید :"چرا هر مساله ای در جامعه به سرعت به مساله امنیت ملی تبدیل می شود؟ اتقاق خوبی است یا نه؟ آیا وجود انباشت حساسیت در جامعه  باعث می شود با کوچکترین جرقه ای، هر مساله کوچکی به مساله امنیت ملی تبدیل شود؟"

 جعفری  پاسخ داد:" ممکن است بعضی از مسائل در ظاهر کوچک  باشند اما از نظرکیفی تاثیر زیادی بر امنیت ملی بگذارند، در  بعضی از مواقع "رفتار و خطای رسانه ها"  یا بعضی از مسئولین به نحوه ای است باعث می شود یک مساله ساده  به مساله "امنیت ملی"  تبدیل شود. به عنوان مثال در"حادثه جاده بم- کرمان"، واقعیت این بود که در سطح امنیت ملی نبود، البته  به این معنا نبست که شهادت چند نفر از مردم، حادثه کوچکی است، هرآسیبی که به مردم برسد، بزرگ و مهم است، اما این به آن معنا نیست که هر حادثه ای که رخ دهد، الزاما تبدیل به مساله امنیت ملی شود.

حادثه تروریستی جاده بم-کرمان

معاون امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی درمورد حادثه تروریستی " بم " اظهار داشت : اما در قضییه حادثه تروریستی بم- کرمان رسانه ها و بعضی از مسئولین خوب عمل نکردند، طوری که خیلی ها در سراسر کشور فکر کردند که در شرق کشور، نا امنی های گسترده ای وجود دارد، در حالی که چنین مساله ای نبود، بهترین شاهد خود مردم مردم منطقه هستند که شاهد امنیت موجود منطقه هستند.

وی افزود: " یا مثلا یک شروربه اتفاق چند نفر نا امنی های مختصری را با استفاده از شرایط خاص جغرافیایی درمنطقه سیستان و همجواری با پاکستان سوء استفاده می کنند، بعضی از رسانه ها چنان به این موضوع پرداختند که گویی یک فرد قدرتمند با یک ارتش بزرگ در منطقه حضور دارد.این خطای کار رسانه ای است که به امنیت ملی ما لطمه می زند".

جعفری ناکید کرد: با توجه به اقتداری که نظام دارد، طبعا این حوادث نمی تواند به امنیت ملی ضربه بزند و کسانی که فکرمی کنند این حوادث به امنیت ملی جمهوری اسلامی ضربه می زند، نسبت به قدرت جمهوری اسلامی شناخت ندارند، یا ازمقوله امنیت ملی اطلاعی ندارند.

حوادث آذربایجان

جعفری در مورد وقایع آذربایجان نیز گفت : هرنوع حرکتی که جنبه توهین و تحقیر داشته باشد، علیه هرکسی مردود است، مردم آذربایجان و آذری زبان حق بسیار بزرگی هم بر تشیع و هم بر ایران دارند، در دوره صفویه بود که تشیع ، مذهب رسمی کشور شد و اولین بار بعد از اسلام، یک دولت ملی درایران پا گرفت، اینها را همه مدیون آذربایجان هستیم.، مردم آذربایجان حق داشتند اعتراض کنند،البته طبق معمول یک سری عناصر مشکوک درداخل و خارج تلاش کردند که سوء استفاده کنند اما دیدیم که آگاهی و بصیرت مردم این مناطق به دشمن اجازه سوء استفاده را نداد

خطای رسانه ای

جعفری در مورد پدیده "خطای رسانه ای" و آزادی مطبوعات و رسانه ها نیز گفت: در اینکه مطبوعات آزاد هستند تردیدی وجود ندارد، اما باید رسانه های ما به این حد از رشد و بلوغ سیاسی برسند که موضوعات را در حد خودشان ببیند ، اطلاع رسانی یک مساله است و بزرگ نمایی مساله دیگر، اطلاع رسانی حق مردم است اما اگر موضوعات بی جهت بزرگ شود، از آزادی سوء استفاده شده است.

مواضع آمریکا در قبال ایران

معاون امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی در مورد اهداف اصلی آمریکا در مساله هسته ای کشورمان گفت : آمریکا از تعقیب مساله هسته ای ، هدف سیاسی دارد، وقتی براساس گزارش آژانس 5 کشور اتمی دنیا، 27 هزار بمب اتمی دارند و اسرائیل به تنهای 200 کلاهک اتمی دارد، از این بمب ها نمی ترسند، فرض کنیم ایران بمب هم بسازد، چند سال طول می کشد تا به بمب های اسرائیل برسد، مساله بمب اتم هم نیست، آنها یقین دارند که درسیاست دفاعی ایران، بمب اتم جایگاهی ندارد، واقعیت این است که آمریکا قصد مهارقدرت فزاینده ایران را دارد و موضوع هسته ای یک بهانه برای پیگیری این هدف استراتژیک آمریکا است.

جعفری خاطرنشان کرد: در موضوع هسته ای ، آمریکا تاکنون موفق نبوده و برعکس ایران پیشرفت زیادی در دیپلماسی داشته است

جعفری در مورد طعمه قرار دادن نیروهای اپوزسیون ایرانی توسط آمریکا و کمک مالی به این گروهها گفت: طبیعی است که آمریکا برای جهت دهی به افکارعمومی داخلی و خارجی ، نیازمند سرمایه گذاری تبلیغاتی روی افراد مخالف و یا نا آگاه ایرانی است و برای اینکه بتواند افکار عمومی دنیا را علیه جمهوری اسلامی بشوراند، از این افراد ستفاده کند، کما اینکه  در بعضی از کشورهای همسایه و منطقه چنین تحرکاتی دیده می شود.

وی در مورد کمک مالی ایالات متحده به گروههای اپوزسیون گفت: این مساله در حقیقت به شبکه ای که در آمریکا وجود دارد، باز می گردد، نکته جالب این بود که آمریکا مدعی است که 320 میلیارد دلار در عراق - بعد از سقوط صدام- خرج کرده است، ولی شاید فقط 60 میلیارد دلاردرعراق خرج شد، اینکه بقیه این پول چه شد، مساله ای مبهم و قابل تامل  است، این پول در اختیار شرکتها و شبکه های سیاسی - نظامی- امنیتی آمریکایی قرار گرفته است، سوء استفاده های زیادی هم انجام شد، من  فکر می کنم موضوع 75 ملیون دلار یک بده بستان سیاسی - مالی میان سران ضد انقلاب ایرانی و برخی مقامات آمریکایی باشد که بتوانند این پولها را به دست بیاورند.

عدم موفقیت غرب در انتقال فشار پرونده هسته ای به داخل مرزها

معاون امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار "مهر" در مورد دلایل عدم موفقیت غرب و آمریکا در انتقال فشار بیرونی بحران هسته ای به داخل مرزها، گفت: ملت ایران جزو یکی از باهوش ترین ملل دنیا است، ملت ایران سریعا مصالح و منافع خودش را تشخیص می دهد، از طرفی زمانه هم تغییر کرده است. امروز زمان قاجار و رضاخان نیست که مردم خواب  آلوده باشند، مردم ایران مصلحت خودشان را می فهمند، خیلی ها ازجریانات سیاسی در موضوع هسته ای سعی کرده و می کنند مردم را بترساند و به تخدیر سوق دهند، اما ملت با هوشیاری کار را بر آنها سخت کرده و تحلیل های آنان به بن بست رسیده است و دلیل سردرگمی آنها و خارجی ها هم همین بیداری مردم است.

جعفری تاکید کرد: " نظام جمهوری اسلامی یک نظام پیچیده و البته کاملا مردمی است، از مدل نظام هایی نیست که تصمیمات مهم را پشت در بسته بگیرد، نظام، پیشرفت ها و مشکلات را صادقانه به مردم می گوید، نمونه عالی آن در جنگ بود ، ما زمانی در جنگ موفق شدیم که جنگ "مردمی" شد، الان هم همان تجربه را در موضوع هسته ای داریم. در دوره اول جنگ، بنی صدر اجازه مردمی شدن جنگ را نمی داد و جنگ را صرفا موضوعی نظامی و مربوط به مقامات عالی کشور و نیروهای نظامی می دانست و تفکر کلاسیک داشت، اما با کنار رفتن بنی صدر، جنگ مردمی شد وسرزمین های ما آزاد شد، واقعیت این است که آمریکا با چند نفر از مقامات ایران طرف نیست، بلکه با ملت ایران طرف است، این از پیروزی های جمهوری اسلامی است.

سفرهای استانی و پیامدهای درازمدت امنیتی

معاون امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است "سفرهای استانی" در دراز مدت با افزایش سطح توقعات و انتظارات، پیامدهای نامطلوب امنیتی داشته باشد، گفت: در این سالهای بعد از انقلاب اسلامی ، دولتهایی که کمتر در میان مردم حضور پیدا کردند، آیا با حرفها و عده هایی که دادند، سطح توقعات و انتظارات را بالا نبردند؟ مساله این نیست که سطح انتظارات مردم با حضور دولت در استانها بالا می رود، می توان درتهران هم حرفهایی زد که سطح انتظارات مردم رابالا ببرد، مساله این است که دولت باید موضوعات را در حدی مطرح کند که قدرت انجام دادنش را داشته باشد.

جعفری در ادامه به تشریح دیگر ابعاد سفرهای استانی پرداخت و گفت: سفرهای استانی دولت موجب همدلی مردم می شود و الان سفرهای استانی برای رهبران منطقه الگو می شود، شما الان نگاه می کنید که ملک عبدالله، پادشاه عربستان از مناطق مختلف عربستان بازدید می کند، درحالی که این سنت قبلا درعربستان سعودی وجود نداشت، درسفرهای مختلفی به کشورهای دنیا داریم، دیده ایم که این حرکت رئیس جمهور ایران مورد توجه مقامات بالا کشورهایی آسیایی حتی غربی قرار گرفته است، حرکت سفرهای استانی تاکنون بسیارموفق بوده است و در جهت همدلی بین مردم و مسئولین نظام موثر بوده است.

تنگ شدن حلقه خودی ها

خبرنگار "مهر" از جعفری در مورد سخنان اخیر وزیر اطلاعات که نسبت به "تنگ شدن حلقه خودی ها" ابراز نگرانی کرده بود، سئوال کرد و او پاسخ داد : واقعیت این است که طی سالهای گذشته و در دوره های مختلف، با نیروهای وفادار به انقلاب و نظام برخورد جناحی بسیار بسته ای شده است، و این به ضرر کشور است . ولی به نظر می رسد در شرایط فعلی اکثر نخبگان به این نتیجه رسیده اند اولا کشور مستقل اداره می شود و قدرتهای خارجی دخالتی درکشورما ندارند و ایران آزادترین کشورخاورمیانه  است و سوم اینکه عزم و اراده مسئولین جمهوری اسلامی برخدمت برای مردم است، مجموعه این عوامل باعث می شود که شرایط برای بازترشدن حلقه خودی ها مناسب و مساعد باشد.

جعفری با اشاره به خصوصیات نظام جمهوری اسلامی ، گفت: اگر امروز جمهوری اسلامی ، به عنوان یک حکومت دینی بر "نقش مذهب" تاکید می کند ، این مساله امروز به یک گفتمان جهانی تبدیل شده است  و کاملا جدی است و مترقی بودن حرکت نظام را نشان می دهد، البته اختلاف نظر در مورد برنامه ها طبیعی و قابل قبول است، تعداد بسیار کمی هستند که اصل نظام را قبول ندارد و دل در گروی بیگانگان دارند، اما چنانچه رهبر معظم انقلاب گفتند همه کسانی که به قانون اساسی پای بند هستند و هدفشان پیشرفت کشور است،راه و عرصه برایشان باز است.

تعدد دستگاههای اطلاعاتی

معاون امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی کشورمان در مورد تعدد دستگاههای اطلاعاتی در کشور هم گفت : " قطعا وجود دستگاههای اطلاعاتی متعدد، مفید است، در اکثر کشورهای جهان چنین چیزی وجود دارد، تعدد مشکل نیست، مهم این است که تعدد برای تکمیل باشد و یکدیگر را اصطلاحا "پوشش" دهند و تعدد برای تعارض نباشد و همدیگر را خنثی نکنند، مثل وجود ارتش  و سپاه به عنوان دو واحد نظامی مستقل که مکمل یکدیگر هستند. 

تحلیل آخرین وضعیت پرونده هسته ای

وی در پایان این گفت و گو به تشریح و تحلیل موضوع هسته ای کشورمان پرداخت و گفت: در دور قبل که ایران با سه کشور اروپایی مذاکره کرد، ایران حداکثر صداقت را از خود نشان داد و اروپا حداکثر خدعه و فریب را به کار گرفت و نتیجه آن شد که مذاکرات به بن بست رسید، ولی در دور جدید یعنی در ده ماه گذشته، سیاست ایران استفاده از دیپلماسی فعال منطقه ای و جهانی و توجیه افکار عمومی و تحت فشار قرار دادن غرب، برای نشان دادن صداقت و حسن نیت خودشان بود، نکته دیگر اینکه در دور اول مذاکرات، ایران در زمینی که حریف تعریف کرده بود، بازی می کرد، ولی در دور دوم، ایران حریف را مجبور کرد که در مکان و زمانی که ایران تعیین کرده بود، بازی کند.

وی تاکید کرد: آمریکایی ها حداکثر تلاش خود را بکار گرفتند که پرونده ایران را به شورای امنیت ببرند که البته بردند اما دیپلماسی فعال ایران موجب شد که آنان نتوانند پرونده ایران را در درون شورای امنیت عملیاتی کنند وقطعنامه بگیرند و عملا آنها مجبور شدند به زمینی برگردند که ایران تعیین کرده بود و ارائه این بسته جدید هسته ای هم نشانه ای از همین مساله بود.

جعفری درپایان افزود:" این ایران بود که مذاکره و گفت و گو را به آمریکا تحمیل کرد، آمریکا می خواست مسئولیت نپذیرد ، ولی بخاطر سیاست زیرکانه ایران، مجبور شد که مسئولیت بپذیرد و هزینه این مسئولت را هم پرداخت کند، در دوران جنگ هشت ساله هم پرونده ایران در شورای امنیت بود، اما قطعنامه 598 زمانی صادر شد که نیروهای ایرانی به پشت دروازه های بصره رسیدند، الان هم می گوییم اگر آمریکا فکر می کند می تواند پرونده ایران را در هرمکان و زمانی که خودش می خواهد به نتیجه برساند، بداند که سخت در اشتباه است، ایران در تعیین مکان و زمان نقش اول را خواهد داشت.

بهمن هدایتی
عبدالله بن عبدالله بن عبدالله...بن آدم صفوه الله!
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر:
دوستان من: