از درمان غبغب تا پانسیون خصوصی برای حیوانات خانگی، مدهای جدید از کجا می آیند؟

"مُد" چطور متولد می شود؟ مُد ازکجا می آید؟ این سئوالی ساده اما با پاسخی پیچیده است، اما مُد هرتعریف جامعه شناسانه و انتزاعی و کلاسیک داشته باشد، هرچه باشد، از لباس تا آرایش تا سبک زندگی،تقریبا همه می توانند تایید کنند که مًد چیزی است که از «بالا» می آید و می جوشد.

موج مٌد در قامت یک هنجار-ارزش هرم اجتماع را از راس مرفه آن می پیماید و به مرور به میانه متوسط و کف فقیر آن می رسد: لباس ، پوشاک و آرایش و مُد پائینی ها همان مُد سابق و چند دهه قبل بالاهایی است.


واقعیت این است که این اقشار مرفه هستند که مولد، حامی و حامل مٌد هستند، دیگر اقشار اجتماعی ظرفیت و توان این حمایت و حمل را ندارد.

میل به تنوع، میل به تفاخر اجتماعی و به رخ کشیدن موقعیت اقتصادی، حس رقابت اقتصادی با دیگران، فرهنگ مصرف گرایی ، داشتن فراغ بال و فرصت برای پرداختن به نیازهای ثانویه زندگی، سفر و ارتباط با جوامع خارجی و تاثیرپذیری از آنان ، در یک کلام میل و توان داشتن و خریدن «چیزهای نو» اعم از لباس و پوشاک تا آرزوهای کوچک و بزرگ، وضعیتی را ایجاد می کند که مُدگرایی را جزو رفتارها و اختصاصات قشر مرفه قرار می دهد.

اما سئوال این است، اقشار مرفه-لااقل در جامعه شهری ایران و به طور خاص در تهران- این مُدها را چطور می یابند؟ چطور با سبک زندگی های جدید آشنا می شوند؟چطور و چگونه تحت تاثیر آن قرار می گیرند و خواهان آن می گردند؟

بخشی از جواب این است: چند سال است که در بسیاری از مناطق شهر تهران و شهرهای بزرگ، ویژه نامه های تبلیغاتی نفیس پخش می شود، با گردش مالی بسیار بالا که البته رایگان به دست مخاطب می رسد، این پیک های تبلیغاتی در شمال شهربرخلاف ویژه نامه های مناطق غیر مرفه، صرفا بر اساس" نیازمندی مخاطبان" تنظیم نشده اند، بلکه نشانه هایی از تکثیر و ترویج انواع مُد، یا سبک زندگی و دغدغه ها جدید برای اقشار مرفه در آن دیده می شود.

/ 3 نظر / 37 بازدید
کاوش پرس

سلام مطلب شما در http://www.kavoshpress.ir/ در قسمت وبلاگ/ فرهنگی قرار گرفت. باتشکر

کانون وبلاگ نویسان قم

سلام دوست عزیز مطلب شما از کانون وبلاگ نویسان قم انتخاب شد و در پایگاه خبری تحلیلی قم فردا منتشر شد.لطفا ما را لینک کنید